Hutang: Nak bayar atau tidak?

Rata-rata manusia mengalami berhutang atau memberi hutang, jarang sangat, boleh dibilang dengan jari yang tak terbabit dalam hutang. Paling sedih dan menyiksakan ialah hutang tak dibayar walaupun beberapa tahun.

Ada jenis yang berhutang sedikit aje RM100 dan RM200 sahaja, tiap-tiap bulan berhutang dengan alasan gaji tak cukup akhir bulan dan akan bayar bila dapat gaji. Selepas beberapa bulan kemudia tak jelas hutang. Sipiutang pula tension memanjang, nak minta.. ah RM100 aje. Selepas itu kita burn aje...

Ada yang berhutang ribuan ringgit nak buat muka beli kereta, nak mula bisnes dan macam-macam. Janji akan bayar bila ada duit atau bisnes dah ok. Lepas bertahun-tahun lesap aje. Bukan itu sahaja malas selamba aje bila bertemu seolah-olah tak ada apa-apa. Bila tanya belum ada duit nanti akan dibayar... main nanti-nanti akhir dah bertahun tahun.

Ada yang jenis islamik sedikit, dia kata mesti sipiutang akan maafkan untuk mudah masuk syurga sebab kalau ada akan lambat untuk bicara. Jadi dia selamba aje minta halal. Macam mana tak naik hangin!! Tapi ikut Islam kerana redhaan ganjaran besar disisi Allah.

Ini dikalatakan menggunakan agama. Patutlah Along kejam dalam mengambil balik hutang!!!

Sedar tak sedar, orang yang berhutang walaupun dia selamba buat tak kisah dengan hutang, dia akan sentiasa hina dan rendah diri. Yang berada dalam jamaah berhutang dan kadang kala bermesyuarat sekali, yang berhutang akan sentiasa mengalah walaupun dia rasa macam 'hero' tak bayar hutang.

Jenis yang hutang RM2-3 ribu tu kalau nak bayar bukan tak boleh, buat aje potongan tabung haji kepada sipiutang, walaupun RM50 sebulan, Insya-ALlah hutang akan langsai. Tapi perkara kecil sebegini pun tak dibuatnya... walaupun hutang dah nak masuk 10 tahun tak bayar.

Apatah lagi hutang dengan adik beradik, boleh renggang hubungan. Kalau hutang dah ada jika terdesak nak duit walaupun RM100 adik beradik tak berapa nak bagi mulailah jual adik beradik tak nak tolong sedangkan selama ini RM5 - 6 ribu tu siapa yang bagi. Semuanya dah tak masuk dalam kepala masih ulang nak pinjam RM100 tak bagi...

Rasulullah s.a.w. pernah berdoa memohon kepada Allah supaya dijauhi daripada hutang dengan sabdanya sebagaimana yang diriwayatkan oIeh An-Nasai :
Ertinya: “Ya Allah!, sesungguhnya Aku berlindung kepada-Mu dari dosa dan hutang, lalu bertanya seseorang kepadanya: Alangkah banyaknya doa Engkau meminta jauh dari hutang?, maka Baginda menjawab: “Jika seseorang berhutang, bila berbicara ia dusta, bila berjanji ia memungkiri”.

Rasulullah s.a.w. juga pernah menggambarkan mengenai golongan manusia yang sengaja tidak mahu membayar hutang. Sabda nabi s.a.w. Riwayat Bukhari:
Maksudnya: “Barangsiapa yang mengambil harta orang lain (berhutang) dengan niat ingin membayarnya kembali, Allah akan menolongnya dalam membayar kembali, namun barangsiapa yang mengambilnya dengan niat untuk menghilangkannya, maka Allah akan menolong menghilangkannya”.

Rasulullah s.a.w. bersabda yang diriwayatkan oIeh Imam Bukhari:
Maksudnya : “Diampunkan semua dosa bagi orang mati yang terkorban syahid kecuali jika ia mempunyai hutang”.     Oleh itu, marilah kita menyedari tentang pentingnya untuk setiap orang membayar hutang masing-masing, demi menjaga kepentingan bermasyarakat.

Maksudnya: “Bukan demikian, sebenarnya sesiapa yang menyempurnakan janjinya (mengenai hak orang lain) dan bertakwa, maka sesungguhnya Allah mencintai orang yang bertakwa”. (Ali ‘Imran: 76)  
Pasal tu hutang perlu kena bayar sedikit demi sedikit sekurang-kurang ada kesungguhan untuk menjauhi daripada belenggu hutang!
Share this article :

+ ulasan + 1 ulasan

13 Julai 2015 pada 5:40 PG

Hutang memang wajib dibayar.kelaakr pulak ada irang boleh difikir, pemiutang akan halalkan sbb nak masuk syurga

Catat Ulasan

 
© Luahan hati yang tersemat
Template Created by Creating Website
Proudly powered by Blogger